Да забавим за миг за старостта!

Преместването ви в старчески дом, не означава непременно край на всякакъв социален живот. Оставайки физически, ментално и емоционално активни ще ви помогне да поддържате, както мускулите си, така и мозъкът в добра форма и тонус. Но има и още! Социализацията и участието в различни дейности е от ключовите съставки към рецептата на младостта.


Преместването ви в старчески дом, не означава непременно край на всякакъв социален живот. Оставайки физически, ментално и емоционално активни ще ви помогне да поддържате, както мускулите си, така и мозъкът в добра форма и тонус. Но има и още! Социализацията и участието в различни дейности е от ключовите съставки към рецептата на младостта.

Разбира се, че всички сме наясно колко е важно да не спираме да се движим във всяка една фаза от живота ни. За по-възрастните хора, типовете активност, които им влияят на духа и им помагат да са свежи, могат да бъдат играта на игри като шах или участието в някаква доброволческа работа в дома за стари хора, която да изисква тяхното мнение и изобретателност. Голям брой от възрастните хора в България смятат стъпката по преместването в старчески дом за огромен компромис спрямо себе си и своята независимост. Въпреки това, ние и много други общности, споделяме общото мнение, че именно това преместване е склонно да стимулира възрастните хора да живеят много по-здравословно, да завържат нови контакти и създадат нови приятелства. Едновременно с това, на тях се предлага качествена и адекватна грижа при нужда във всеки един момент.

Ще ви споменем за няколко успешни практики, които да поддържат членовете на дома за стари хора активни, щастливи и доволни.

1. Ключът е в социализацията

Участието в социални дейности може чувствително да помогне в борбата с пониженото настроение и депресията. Откакто бе установено, че много болести и състояния при възрастните хора се дължат на депресия, поддържането на т.нар. социален календар и комуникация с други хора, стана задължително. В нормална, обикновена среда, възрастните хора с по-мудни характери например, започват да забавят своите движения с напредването на възрастта и драстично да губят мотивация. Добре поддържаните и развити учреждения като нашето, винаги се стараят и организират различни мероприятия, с които да апелират към участие всякакъв тип индивидуалности.

2. Останете във форма!

Този апел важи с най-голяма сила за възрастните хора. Старческите домове и общности е редно да предлагат различни програми за своите членове за да ги поддържат активни и в добра физическа форма. В това число влиза физиотерапията, тренировките включващи упражнения и гимнастика за мускулния тонус - от водна аеробика до градинарство. За да се случи това и да е приятно, е необходима и една весела атмосфера, в която всеки да се чувства добре и на място. Така няма да се постигне обратния ефект на обезкуражаване, защото е възможно не всички да са с еднакви възможности. Редно е все пак да сме реалисти и стилът на тези упражнения да е съобразен с физическото състояние на всеки един от участниците. При организацията трябва да се вложи старателно планиране за да има и бъдещи нови прояви.

3. Социалният живот е още жив!

Тук не говорим за бурни музикални вечери до зори, които да вдигнат кръвното и на най-заклетия стар купонджия. Членовете на дома за стари хора са във фаза от живота си, в която дори и обикновената интеракция, разговор, дискусия е от значение и има своя ефект. Заниманията, изискващи мисловна дейност, карат възрастните хора да усещат, че дават нещо от себе си, че техния глас има значение, просто защото им се дава шанс да бъдат себе си и да се изразят.

Досегът с по-млади хора, неправителствени организации и други, са шанс за обмяна на опит и повод за гордост и удовлетвореност.