Как физическите упражнения влияят върху мозъка

Със старостта нерядко идва и демотивацията от движение, породена от различните болки в ставите и мускулите, както и от много други заболявания, цялостно отслабващи организма. Ако наблюдавате това явление у вашия възрастен родител в старчески дом и желаете да го убедите, че трябва да се движи и поддържа здрав, можете да му представите следните четири причини, поради които упражненията и гимнастиката влияят на мозъка.


Със старостта нерядко идва и демотивацията от движение, породена от различните болки в ставите и мускулите, както и от много други заболявания, цялостно отслабващи организма. Ако наблюдавате това явление у вашия възрастен родител в старчески дом и желаете да го убедите, че трябва да се движи и поддържа здрав, можете да му представите следните четири причини, поради които упражненията и гимнастиката влияят на мозъка. Кой все пак не би искал да поддържа остър и прозорлив ум.

1. Упражненията предпазват от тревожност и депресия

Това е така, защото упражненията стимулират нервната система и спомагат освобождаването на множество вещества в мозъка, които доказано спомагат в борбата с депресията. Психолозите направили съответните изследвания, потвърждават, че физическата активност понижават симптомите на депресия, дори при хора с много сериозни болестни състояния.

2. Упражненията повишават притока на кръв към мозъка

Научни изследвания са доказали, че честите упражнения засилват притока на кръв към мозъка, дори при хора в пенсионна възраст, водещи по-застоял живот. Това се обяснява с набавянето на повече кислород към мозъка, както и хранителни вещества. Един добре кръвоснабден мозък, означава и повече “гориво” да функционира! И в този ред на мисли, не случайно се е появила и приказката, че движението е здраве.

3. Упражненията защитават мозъчните клетки

Стига сте се отдавали на мързеливите следобеди в слънчевите градини на домът за стари хора. Естествено, трябва да има и такива дни от време на време, но тук говорим за друго. Едно от нещата, които упражненията правят е да “отключват” определени агенти в мозъка и именно един от тях е невропротективния. Той спомага за продукцията и секрецията на протеини, които карат мозъчните клетки да засилят своите защитни механизми. Това е много важно, поради наличието на някои химикали в околната ни среда (като пестицидите), които при проникване в системата ни биха им повлияли негативно.

4. Упражненията спомагат производството на нови мозъчни клетки

Освен невроните, които се произвеждат, тук става въпрос и за глиалните клетки, които имат защитна роля. Те са взаимопомагащи се клетки на нервната тъкан. Глиалните клетки служат като обвивка на невроните и имат опорна, хранителна и защитна функция.

Посланието, което искаме да предадем е, че здравословният и активен начин на живот, може да поддържа отганизмът млад и жизнен много по дълго време. Тук в дома за стари хора се организират регулярни програми за раздвижване. При наличието на достатъчно добро желание, вашият възрастен родител би могъл и сам да си настоява и изпълнява определени упражнения, като бързо ходене или лека аеробика. Целта е малко да се повиши пулса, а с него и притока на кръв към мозъка и клетките. Естествено, възрастните хора са в по-деликатно положение по отношение на физическите усилия (заради ставите), както и твърде високо или ниско кръвно налягане. Затова трябва да се внимава да не се пренатовари организма и всичко това накрая да има неблагоприятен ефект.

Никога не е късно да започнете да се движите и упражнявате, а това че сте на възраст и в дом за стари хора, е допълнителен стимул да отдадете още по-голямо внимание на своето здраве и дълголетие. Прекрасно начало би било и една обикновена малко по-активна разходка сред красотата на природата.